top of page
Resebyrå och Resegarantier

BokaNerja är en fullt registrerad och försäkrad spansk resebyrå.

Skydd enligt EU:s paket- och resegarantilagen ingår. Vi är en spanskregistrerad resebyrå med licens majorista/minorista inkl. de försäkringar som krävs. Vi följer även beslut från svenska ARN (Allmänna reklamationsnämnden)

Registreringsnummer för BokaNerja SL U är CIAN 296128-3 och numret är en garanti för att vi uppfyller alla regler och förutsättningar.

Det finns ingen möjlighet för ett spanskt företag att ha någon överenskommelse med svenska Kammarkollegium för att uppfylla de svenska bestämmelserna för resegarantier i Sverige. Detta gäller förstås enbart svenska företag, och de spanska försäkringarna motsvarar detta skydd. Det är mycket hårda krav på resebyråer i Spanien och det är ständiga uppföljningar från myndigheter att vi fortfarande uppfyller de krav som ställs. Dessa inbegriper säkerhet för kunder i alla möjliga situationer och myndigheterna ställer krav på höga försäkringar som täcker möjliga händelser på samma sätt som resegarantier genom Kammarkollegium i Sverige. Du är därför skyddad på precis samma sätt som via Kammarkollegiet, t ex är du skyddad om BokaNerja skulle gå i konkurs.

Många tror att det är billigare att boka själv, men det stämmer inte i alla tillfällen. Många gånger kan det faktiskt vara billigare att boka en paketresa. Dessutom innebär en paketresa mer trygghet jämfört med att boka själv. 

När du bokar en paketresa med oss täcks du av EU:s paketreselag, som är en lag som skyddar dig som konsument. Det betyder att du omfattas av resegarantin som bl.a. ger dig skydd om ett flygbolag går i konkurs. Eller om vi skulle ändra på något så kommer du att få veta det i god tid och då ha rätt till att få en ersättningsresa eller häva köpet. Detta skydd har du inte om du bokar flyg och hotell själv.

Paketreselagen skyddar dig mot ändringar i resan men däremot inte om något händer dig eller om du blir sjuk före avresan. Därför ska du se till att ha en bra reseförsäkring, antingen via din hemförsäkring, betalkort eller separat, Här kan du läsa mer om paketreselagen.

När du bokar en paketresa blir du väl omhändertagen både av våra reserådgivare, guider och personal på plats i Nerja! Det betyder att du får personlig service innan, under och efter din resa. Det får du inte när du bokar din resa själv. Då ska du själv ta reda på all information, och vi sitter på mycket kunskap som inte går att googla sig fram till och kan därför ge dig de bästa råden och erbjudandena. 

Informationsplikt

De kombinerade resetjänster som resenären erbjuds utgör en paketresa i den mening som avses i direktiv (EU) 2015/2302. Därför omfattas resenären av alla EU-rättigheter som gäller för paketresor. BokaNerja SL U ansvarar fullt ut för att paketresan som helhet fullgörs korrekt. BokaNerja har, enligt lag, ett skydd för att återbetala resenärens betalningar och, när transport ingår i paketresan, säkerställa resenärens hemtransport i tillfälle av konkurs eller hamnar i obestånd.

Centrala rättigheter enligt direktiv (EU) 2015/2302

  • Resenärer kommer att få all väsentlig information om paketresan innan de ingår avtalet om paketresan.

  • Det finns alltid minst en näringsidkare som är ansvarig för att alla resetjänster som är inkluderade i avtalet fullgörs korrekt.

  • Resenärer får ett nödtelefonnummer eller uppgifter om en kontaktpunkt där de kan komma i kontakt med researrangören eller resebyrån.

  • Resenärer kan överlåta paketresan till en annan person, med skäligt varsel och eventuellt mot en extra kostnad.

  • Paketresans pris får endast ökas om särskilda kostnader ökar (t.ex. bränslepriser) och om detta uttryckligen är angivet i avtalet och under inga omständigheter senare än 20 dagar före paketresans start. Om prisökningen överstiger 8% av paketresans pris får resenären säga upp avtalet. Om researrangören förbehåller sig rätten att höja priset har resenären rätt till en prissänkning om de relevanta kostnaderna faller.

  • Resenärer kan säga upp avtalet utan att betala en avbeställningsavgift och få full återbetalning av alla betalningar om någon av paketresans väsentliga delar bortsett från priset ändras avsevärt. Om den näringsidkare som är ansvarig för paketresan ställer in paketresan innan paketresans början har resenären rätt till återbetalning och ersättning, i förekommande fall.

  • Resenärer kan under exceptionella omständigheter säga upp avtalet före paketresans början utan att betala avbeställningssavgift, t.ex. vid allvarliga säkerhetsproblem på resmålet som sannolikt skulle påverka paketresan.

  • Resenärer kan när som helst innan paketresans start säga upp avtalet mot betalning av en motiverad och skälig avbeställningsavgift.

  • Om väsentliga delar av paketresan inte kan tillhandahållas som avtalat efter resans början ska resenären erbjudas lämpliga alternativa arrangemang utan extra kostnad. Resenären får säga upp avtalet utan att betala en avbeställningsavgift om tjänsterna inte fullgörs i enlighet med avtalet och detta väsentligen påverkar paketresans fullgörande och researrangören inte avhjälper problemet.

  • Resenärer har rätt till prissänkning och/eller ersättning om resetjänsterna inte fullgörs eller fullgörs bristfälligt.

  • Researrangören ska erbjuda stöd om en resenär befinner sig i svårigheter.

  • Om researrangören eller, i vissa medlemsstater återförsäljaren, hamnar på obestånd återbetalas betalningarna. Om researrangören eller, i tillämpliga fall återförsäljaren, hamnar på obestånd efter paketresans början och om paketresan innefattar transport säkras resenärernas hemtransport. 

Webbplats där man hittar direktiv (EU) 2015/2302: https://eur-lex.europa.eu

Viktig information

BokaNerjaLOGO2020_FB_profil (1).png

BOKNINGS-

VILLKOR

LÄS MER

BokaNerjaLOGO2020_FB_profil (1).png

COVID19 /

LOKALA RESTRIKTIONER

LÄS MER

BokaNerjaLOGO2020_FB_profil (1).png

PAKETRESOR

&

RESEGARANTIER

LÄS MER

BokaNerjaLOGO2020_FB_profil (1).png

GDPR

POLICY

LÄS MER

bottom of page